);">

Bedriften ble hevngjerrig på kunde som klaget på kaken

Jeg kom over et innlegg på Facebook i går som jeg kjente jeg ble veldig provosert av og måtte bare skrive et innlegg om det.

Synes det er helt sykt hvordan denne bedriften velger å håndtere en klage fra en betalende kunde og regelrett drite kunden ut i sosiale medier fordi de fikk en dårlig anmeldelse på sin Facebook-side.

 

Therese bestilte to kaker fra Valaker kake og bake, til barnedåpen de hadde i helgen.Det var en ostekake med bringebær som var i følge Therese sur og en glutenfri marsipankake som var tørr. Det var 27 gjester i selskapet og samtlige synes disse kakene ikke stod til forventningene. Disse kakene hadde Therese betalt 1100 kr for og da hun tok kontakt med Valaker mandag for å klage på kakene får hun beskjed om å levere restene fra kakene for at de kan kontrollere kvaliteten. Dette er vel og bra. Kakene ble levert og Therese oppgav sitt telefonnummer slik at bedriften kunne kontakte henne.

Da Therese ikke hører noe fra bedriften på noen dager velger hun å skrive en anmeldelse på siden til bedriften. Noe hun som kunde har full rett til å gjøre. Under kan du se hennes omtale på bedriften sin side.

 



 

 

Bedrifter har denne funksjonen på sine sider for å fange opp gode og dårlige tilbakemeldinger fra kunder. Hvor de da får mulighet til å rette opp evt feil og ta til seg kritikk. Det er også positivt for bedrifter å samle alle anmeldelser på sin side hvor de har kontroll i motsetning til at den berømte jungeltelegrafen går med dårlig omtale. Jungeltelegrafen er ingenting de får gjort noe med, men det har de mulighet til når de samler alle omtaler på et sted og de kan fiske opp de dårlige og forsøke å rette opp et dårlig bilde hos en eller fleste kunder, men f.eks å gi de en kompensasjon. Men Valaker kake og bake så ikke på dette som en fin mulighet og valgte hellet å gå til angrep på kunden og prøve å overbevise omverden om at kunden hadde feil. De tar ikke til seg kritikk i det hele tatt.

 

Det Valaker kake og bake gjør er å dele ut smaksprøver av kakene til tilfeldige, ta bilde av de som likte kaken og poste ut dette på sin Facebook-side. Hva de skriver i sitt innlegg kan du lese nedenfor.

 



 

De la i tilleg ut bilde av kakene 

 





 

Valaker kake og bake nøyde seg ikke bare med dette innlegget men la også ut et innlegg til hvor de viser fornøyde personer som får smaksprøver av kakene. Under ser du dette innlegget. 

 



 

Disse innlegget har allerede vekket stor oppmerksomhet på Facbook og det er mange som deler samme oppfatning om at dette er en hårreisende måte av en bedrift å takle dårlig anmeldelse og en klage på.

 

Selv har jeg en lang erfaring innen næringsmiddelindustrien og har også vært Butikksjef for et bakeriutsalg. Og vår poresedyre ved en evt klage var å be om å få kaken tilbake til kontroll om det var mulig. Men i motsetning til Valaker så tok vi en prøve av kaken og sendte den inn til analyse hos Mattilsynet. I tillegg tok vi separate prøver av alle ingrediensene som var brukt for å finne ut hvor den evt feilen lå. Det kan være at produktene de brukte var dårlige og feilen egentlig lå hos leverandøren. 

Om det er tilfelle og Valaker isteden har valgt å dele ut disse i smaksprøver så kan de faktisk risikere at det er mange som kan bli syke av matforgiftning. En matforgiftning kan oppstå dager etter at man har spist den dårlige maten. Så til alle dere som var i barnedåpen til Therese og alle som fikk smaksprøver vil jeg si at dere må være obs. Får dere reaksjon som oppkast, diaré eller feber så ta Kontakt med Mattilsynet og fortell om disse kakene. Dette burde en såpass stor bedrift som Valaker ha kjennskap til. De lever av og selger næringsmidler og må ta en kunde sin klage alvorlig.

Når det kommer til den tørre kaken så trenger man ikke å være en baker og konditor for å skjønne at enhver kake blir bløtere jo lengere den står. Så når Therese og hennes gjester forteller om at kaken var tørr så skulle de ha tatt hennes ord til seg og heller tatt opp saken med den personen som ferdigstilte kaken. Den var jo tydeligvis ikke fuktet nok. Men at den virker fin flere dager etterpå er jo ikke merkelig. Kaken ble laget for et selskap og skulle hatt riktig med fuktighet denne dagen og ikke måtte behøve å stå ytterligere 3 dager for å bli smakfull.

 

Therese skriver i en melding til meg at hun ble sjokkert da hun leste innlegget til Valsker og trodde ikke sine egene øyne. Og måten de takler en konstruktiv tilbakemelding på er rett og slett lavmål.

Jeg har fått tillatelse fra Therese å publisere dette innlegget.

 

 

Her er det link til Valaker kake og bake sin Facebook-side hvor de la ut sine innlegg. 

Oppdatering: Firma har nå slettet begge innleggene og tatt bort muligheten til å gi dem tilbakemelding på siden sin. Snakk om å tåle litt kritikk dårlig.

 

 

Del gjerne dette innlegget så flest mulig får se hvordan denne bedriften opptrer i sosiale medier.

 

#klage #kritikk #valaker #valakerkakeogbake #hevn #lavmål #facebook #fruholmen

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar





hits